Poezie houslí a vibrafonu v Galerii Pod Věží
Ludmilu Pavlovou jsme u nás přivítali a slyšeli loni v lednu v aule GJP v Duu Euforicu společně s Eduardem Šístkem. Hluboký zážitek. A jistě se máme na co těšit i letos, 19. listopadu od 19 hodin.
Nyní se nám Ludmilla Pavlová představí společně se Štěpánem Honem jako Duo Pavlová_Hon v programu Poezie houslí a vibrafonu.
Ludmila Pavlová je česká houslistka, která vystupuje jak sólově, tak v
komorních složeních, na domácí půdě i v zahraničí. Jejím mottem je láska a
vášeň ve spojení s hudbou.
Štěpán Hon je český perkusionista se zaměřením na vibrafon. V současné době se
kromě komorní hudby věnuje i zkoumání způsobů, jak při hře uvolnit tělo a duši.
Společně s houslistkou Ludmilou Pavlovou vyučují na Akademii múzických umění v
Praze předmět Autenticita a pružnost v hudebním projevu.
Program:
Arvo Pärt: Fratres
Astor Piazzolla: Histoire du tango (Historie tanga)
Štěpán Hon: Bluesová improvizace
Grażyna Bacewicz: Polské capriccio
Karol Szymanowski: Zarzyjze kuniu
Niccolo Paganini/Karol Szymanowski: Capriccio č. 24 (úprava pro housle a vibrafon)
Astor Piazzolla: Oblivion
Astor Piazzolla: Libertango
Spolupráce houslí a vibrafonu jsou propojením dvou rozdílných světů. Housle mají svým zářivým a průzračným tónem charakter světlého bodu, který kmitá a třepotá vnitřními strunami posluchačů. Naproti tomu vibrafon jakoby posluchače vtahuje do tmavšího prostoru, ve kterém je zvuk všude kolem něj, přesto zůstává nehmatatelný - jako kdyby ve stínu.
A právě tak, jako doplňující se systém jinu a jangu, jsou tyto dva nástroje připraveny dohromady vytvořit svět, ve kterém je chvíli světlo, chvíli stín, chvíli intimita, jindy zas energická zběsilost.
Program koncertu je inspirován právě těmito principy: počáteční Fratres vystihuje příchod ze stínu borovicových lesů na přímé žhnoucí slunce a večer zpět do ticha a vnitřního klidu, Úsvit nad močálem Martina Kuxe-Krále se zase poddává principům básní Haiku, které vyzdvihují přírodní krásy a velké kontrasty. A právě kontrasty a změny barev jsou pojítkem celého programu koncertu, který začíná do ticha a končí velkým třeskem eruptivních emocí skladbami Ástora Piazzoly.

